|
Erdei kisvasút
|
Magyarország leghosszabb erdei kisvasútja a Csömödéri Erdei Vasút, mely majd 109 kilométer hosszan kanyarog a zalai dombok között. Forgalmát legnagyobbrészt ma is a faszállítás adja, de gerincvonalán, a Lenti és Kistolmács közötti 32 kilométeres vágányszakaszon menetrendszerűen személyszállítás is folyik. Pompás erdőkön és hangulatos településeken át kanyarog itt a Zalaerdő Zrt. Erdei Vasútüzeme által működtetett kisvonat, amely kedvelt a kirándulók és túrázók között.
|
Kezdetek
 |
Az erdei vasút építése a térségben 1914-ben indult meg a Lenti és Zajda közötti szakasszal. A keskeny nyomtávú pálya célja az volt, hogy az időjárástól függetlenül biztosítani lehessen az Esterházy-hitbizományi erdőkből a kitermelt fa szállítását a lenti fűrészüzembe. Ugyanezen okból készült el 1918-ban, az előzőtől független Csömödér-Törösznek-Pördefölde-Szentpéterfölde szakasz. 1920-ban a Pördefölde-Hosszú-rét leágazással bővült ez a csömödéri fűrészüzem növekedő igényeinek kiszolgálására. Majd 1922-ben a Törösznek-Bánokszentgyörgy-Oltárc vonal készült el.
|
Fejlődés
|
1922 az év, amikor az addigi lóvontatást gőzvontatásra cserélik le. Ekkor érkezik a 1917-ben gyártott Muki, és a 1918-ban gyártott Karcsi nevű gőzmozdony is. A lenti szakasz 1924-ben bővült tovább, és a Szilvágy környéki vonalak többsége is megépült 1928-ig.További lendületet a keskeny nyomtávú vasútnak a zalai olaj mezők feltárása jelentette 1935-től, amikor a Magyar Amerikai Olajipari Részvénytársaság számára építőanyagot és berendezéseket szállított Bázakerettyére. 1938-tól további szárnyvonalak épültek egészen az 1945-ös államosításig.
|
 |
Személyszállítás
 |
A vasútvonal menti települések igényei alapján 1954-ben megkezdődött a menetrend szerinti személyszállítás, majd 1965-ig lecserélték dízelmozdonyokra a régi gőzmozdonyokat. Ezt követően azonban elmaradt a vonalak karbantartása, s így a vasút állaga leromlott. Később azonban a gazdasági érdekek győztek és 1980-tól megkezdődött a vágányok lépésenkénti felújítása. 1999-ben az erdélyi borszéki kisvasútról gőzmozdonyt is vásárolták, Ábelt, mely hétvégenként szállítja a turistákat. Majd 2002-re végre befejeződött a csömödéri és a lenti vonalak összekötését.
|
2004-ben Lentiben a Zalaerdő fűrészüzeme mellett elkészült a hajdani Esterházy épületek stílusát idéző állomás is, melyben vasúttörténeti kiállítás nézhető meg.
Pálya

1. Lenti-Kistolmács gerincvonal 2. Szilvágyi szakasz 3. Szentpéterföldei szárnyvonalak 4. Bánokszentgyörgyi szárnyvonalak
Forrás és további részletek
[vissza]
|